2009-01-01

Gunnar Ohlsson minns Domusbygget


Insänt av Gunnar Ohlsson:
"Hej Gunnar!

Apropå Domusbygget vill jag komma med lite fakta. Jag själv var anställd hos BPA, eller som det strax innan hette Göteborgs Byggnadsgille. (Vid namnändringen blev vi bjudna på kaffe på Nyholms konditori tvärs över Kungsgatan)
När höghusen på Färövägen uppfördes byggdes också Domus.(1968).
(Takstolskalaset ägde förresten rum på Tigerrestaurangen där det på prov frisläppta starkölet flödade! ).

Ibland fick vi som arbetade där rycka in och hjälpa till med Domusbyggets färdigställande. Vid ett sådant tillfälle höll jag på med något vid skjutdörrarna från parkeringsdäcket. Där kom då en del representanter för byggledningen samt arkitekten för bygget Kornel Pajor, en gammal skridskoåkare från Ungern (* 1923) som jag minns som den förste i världen som gick under 17 minuter på 10 000 meter.

Jag vet att jag såg namnskylten på fasaden och tror att den skall finnas i närheten av hissarnas baksida.

Mycket intressant med ”gamla” minnen.
Gunnar Ohlsson"
Tack för de uppgifterna! Det har grämt mig vid stadsvandringar mm att jag glömt bort arkitektens namn. Och Gunnar Ohlsson har mycket riktigt rätt i att Kornél Pajor var en skridskoåkare av rang. Han blev för övrigt världsmästare på Bislett i Oslo 1949.
Och han lever alltjämt, 85 år gammal har arkitektkontor och bor i Djursholm. Möjligen flydde han till Sverige vid Ungernrevolten 1956? Man får väldigt många träff om man googlar på hans namn. Det handlar både om skridsko och arkitektur. På bilden här intill har jag markerat med en ring var man kunde läsa hans namn. Men det har man byggt över i samband med att Domus blev Gallionen.

3 kommentarer:

  1. Kornél Pajor tackade för sig efter segern på Bislett 1949 och övergav dåtidens Ungern för Sverige.

    1951 deltog han i världsmästerskapen i Davos där han fick brons. Han tävlade som oberoende deltagare och representerande ISU, Internationella Skridsko Unionen. Senare var han knuten till IF Castor i Östersund och tränade ihop med den ej helt obekante Sigge Ericsson

    SvaraRadera
  2. Det som festades på och på prov var "frisläppt" hösten 1967 till sommaren 1968 var inte mellanöl utan starköl. Det skedde i bla Bohuslän, Värmland o Dalarna.
    Mellanölet släpptes allmänt 1965 och drogs in 1977

    Per N

    SvaraRadera
  3. Gunnar skrev starköl i sitt inlägg men jag trodde han mindes fel så det var jag som ändrade till mellanöl. Gunnar, och nu Per N, har dock övertygat mig om att det VAR starköl. Jag ber om ursäkt och har ändrat i texten nu.

    SvaraRadera